Šaštín – V.Leváre a späť 2.7.2017

Za MKCK sa na akcii zúčastnili: J. a M. Golieroví, I. Naništa, J. Benedikovič. M. Farkašovská, D. Fáziková, B a T. Ilavské.

Ako hostia: O. Bališová a S. Spálová

Garant akcie Igor pripravil pre záujemcov o cykloputovanie trasu z pútnického mesta Šaštína do významnej obce Záhoria do Veľkých Levár. Bonusom a „lákadlom“ pre pútnikov bol aj tradičný Habánsky hodový jarmok. Doprava do štartu akcie Šaštína bola individuálna autom alebo spoločne vlakom ŽSR. Ráno v Trnave bolo ešte nebo jasném ale po naložení sa do vagónu o 9:03 hod sa už objavovali prvé mraky. Nad Karpatmi smerom od BA sa nebo „zatiahlo“ a bolo cítiť blížiaci sa dážď.

To ale našu skupinu cyklopútnikov nemohlo len tak odradiť. Vlakom z TT nás cestovalo 5 účastníkov Dodo, Božka, Igor, Danka a Marianna. Pred žel. stanicou v Šaštíne sa stretávame s osádkou vozidla od Vrbového v zložení Juraj a Martin G., Slávka S. a Oľga B. Čoskoro sa objavila aj Tatiana I. na aute z BA.

Po vyložení bajkov ich skompletovaní, zoznámení sa a tradičnej štartovej fotke vyrážame po 10:35 h smerom k bazilike Sedembolestnej Panny Márie – Národnej svätyne v Šaštíne. Je nedeľa a tak práve prebieha svätá omša. S príchodom k bazilike sa z neba začína spúšťať jemný dážď. Odložíme bajky pod staré lipy a ideme sa ticho pozrieť do vchodu svätyne. Sme prekvapení veľkosťou a majestátnosťou priestorov toto „svätostánku“.  Chvíľu postojíme v tichom zamyslení a modlitbe na vstupe do baziliky. Po duševnom „osviežení“ sa opäť zberáme na bicykle a podľa plánu vyrážame smerom na Gazárku – známe miesto oddychu na kraji borového lesa s krásnymi vodnými plochami. Tu nás zastihne už silnejší dážď a tak sa skryjeme pod strechu bufetu na pláži. Prestávka tu bola viac-menej plánovaná na 20 min no okolnosti a počasie nás zdržali do 12 hodiny. S úderom kostolných zvonov o 12 hod  sa po príjemnom občerstvení poberáme na žltú C trasu a zároveň lesný náučný chodník smerom na chatu Lásek a osadu Tomky. Piesočnatý chodník nám dáva miestami zabrať a tak musíme občas potlačiť bicykle aj na pešo. Informačné panely Lesov SR sú pravidelne rozmiestnené a zoznamujú turistov s prírodnými a historickými zaujímavosťami tohto územia Záhorskej nížiny. Na jeseň sa lesy menia na pravý hubársky „raj“. Je tu možno nájsť suchohríby, dubáky aj bedle. ..

Na pol ceste cez lesný chodník prichádzame ku kaplnke Panny Márie. Tu sa počkáme a dáme „dokopy“. Cesta ubieha príjemne a čoskoro sme na rázcestí pri horárni Lásek. Dozvedáme sa čo je „mŕtve drevo“ k čomu slúžia mravce v lese a objavíme zákutie s mokraďou… Pomaly ale vychádzame z lesa a poľnou cestou prichádzame do osady Tomky. Vyprahnutí a smädní z piesočnej cesty začíname pociťovať silu poobedňajšieho slnka. Vhod padne posedenie u Tonky, kde je možné dať si cesnečku alebo točené Krušovice. Marianna a Danka sledujú farebných papagájov v klietke alebo rybky v jazierku s vodníkom. No proste nedeľná pohoda …

Po obede sadáme na bajky a po 100 m nútene stojíme. Juraj „chytil“ defekt na zadné kolo.  Za pomoci Martina a Doda je koleso čoskoro opravené. Naše „kočky“ zatiaľ objavujú húpačky a lavičky na detskom ihrisku v blízkosti Penziónu u Tonky. Po oprave už smerujeme po asfalte na Závod. Táto obec sa nachádza už v BA kraji ( no povrch príjazdovej cesty s dierami tomu vôbec nezodpovedá ! ) bolo by TO už treba opraviť. V Závode sa krátko zastavujeme pri hasičoch a Dodo sa odfotí s Floriánkom patrónom hasičov. Čaká nás už „len“ 6 km do V.Levár. Okolo 14:30 h sme na „krížnej“ ceste ktorá nás dovedie až do Habánskeho dvora vo V.Levároch. Po príchode do „habánov“ sa pri orechu zložíme s bicyklami do tieňa. V blízkom stánku s nápisom Rudavar stretávam-e známeho Marcela z V.Levár predsedu SCK Záhorák. S kamarátom sa dali na varenie piva a podnikajú pod názvom Potulný minipivovar Rudavar z Veľkých Levár.

Po koštovke a doplnení tekutín u Marcela sa „rozpŕchneme“ po jarmoku. Do 15.30 hod hraje na pódiu Borovienka. Levársky poľovníci ponúkajú guláš z diviny a na stánkoch možno objaviť pestrý jarmočný tovar. Čas je ale neúprosný a tak sa dohodneme že o 16 hod budeme musieť vyraziť na spiatočnú cestu. Návštevu RS Rudava v blízkych Malých Levároch s kúpaním tak odkladáme na budúci rok.

Okolo kostola sa presúvame k bývalému kaštieľu a odtiaľ okolo evanjelického kostola sa dostaneme ku žel. stanici V. Leváre. Odtiaľ už šliapeme „časovku“ cez Závod – Tomky- Borský Mikuláš späť do Šaštína na žel. stanicu ku vlaku o 17.45 hod.

Na rázcestí na Tomkoch sa delíme a lúčime s Dodom – chce si trasu do TT odšľapať poctivo na bicykli ( ešte cca 60 km) – čo sa mu aj podarilo.

Jurajovi a členom posádky auta sa zapáčila trasa cez les a tak idú cez Lásek a Gazárku naspäť – len opačných smerom ako doobeda.

Obe skupiny „časovkári“ aj „pohoďáci“ cez les sa nakoniec stretáme zhruba v jeden čas na žel. stanici v Šaštíne. Krátko sa rozlúčime a poberáme sa domov. Naše cykloputovanie ukončíme večer v Albatrose kde už nás čaká Dodo. Zhodnotíme deň – že všetko to tak rýchlo prebehlo a je zas večer.

Vďaka za super partiu na akcii.

Tešíme sa na ďalší výlet podľa plánu MKCK. Kto s nami nebol – jeho smola. Záhorie stojí za to, aby bolo navštevované a obdivované (ako „naše ženy“)