Akcia Malé Karpaty – popod Vysokú

3.7.2022

Akcie sa za MKCK zúčastnili:
Janko Budoš, Jana Lukačovičová, Igor Buc, Vierka Gubiová, Ivan Kubiš, Janko Ščibravý, Miro Šuga a Paľo Herceg
Hostia:
Veronika a Miloš Miklošovičoví, Marián Kupčík a František Martinus

Trasa: Červený kameň – Častá  Papiernička –  Tri kopce –  Zachová chata – Hubalová – traverz popod Vysokú – horáreň Baďura – Vývrat – Kuchyňa –  Modranská dolina – Čermáková lúka – zjazd na Hubalovú a cez oboru späť na Pílu a Červený Kameň.

Stretnutie máme na Červenom Kameni o 9:00 hod., ja idem už z Báhoňa cez Lindavu. Chcel ísť so mnou aj Ivan, ale nejak sa na stanici v Báhoni míňame, a tak ide každý svojou cestou, hlavne, že sme obaja dorazili včas na Červený Kameň, kde nás už vítajú nielen cyklisti, ale aj turistická partia okolo Juraja Goliera.

Nakoniec sa nás do 9:00 hod nazbieralo 12 cyklistov a cyklistiek, dáme úvodné foto a vyrážame na trasu v mojich obľúbených „Malých Karpatoch“.  Zisťujem, že e-bajkári majú dnes značnú prevahu J (našťastie sa nikam nehnali, takže partia bola celkom vyrovnaná).

Zjazdom z Červeného Kameňa sa dostaneme k Častej – Papierničke, kde začína prvé stúpanie na Tri kopce. Trochu si vyfúkneme a po žltej turistickej značke pokračujeme na Zochovú chatu (týmto turistickým chodníkom som nás ušetrila od strmého pádu až do Harmónie, kde by nás čakal stupák na Zochovú chatu po asfalte, čomu som sa chcela vyhnúť). Na Zochovej chate nemôžeme minút Penzión Huncokár, kde sme si dali prvé pivko a trochus i oddýchli.  Ferko mal čosi s prehadzovačkou, ale aj to sa chlapcom podarilo vyriešiť. Ďalej pokračujeme opäť miernym stúpaním na Hubalovú,. Ide o križovatku cyklistických a turistických ciest, miesto kde je možné chvíľku posedieť. Niektorí si to chceli šupnút dolu na Vývrat po cykloceste, no naša cesta vedie ďalej traverzom popod Vysokú. Pred vrcholom nášho stúpania sa nám otvorí krásny výhľad na Malé Karpaty, Záhorie a tiež vidíme v diaľke veterné elektrárne v Rakúsku. Pokocháme sa, urobíme zopár foto a pokračujeme zas o kúsok ďalej. Stále sa točíme okolo Vysokej, ktorú máme po pravej strane. Z ľavej strany môžeme vidieť vápencový útvar Tri stodôlky. Cesta začína klesať a my sa dostávame na ďalšiu križovatku „horáreň Baďura“, odkiaľ je to len kúsok na Vývrat. Stromová alej medzi horárňou a Vývratom patrí medzi moje obľúbené, je nenáročná, človek sa môže kochať peknou prírodou a užívať si bicko J. Z Vývrate som to pôvodne chcela naplánovať cez turistickú modrú do Kuchyne (skúsili sme so Štefanom, asi prvý aj posledný krát), ale asi by sa moji partáci moc nepotešili tlačeniu bicka, tak som to radšej vynechala a do Kuchyne sme prišli po hlavnej asfaltovej ceste. Prvý hostinec smerom k priehrade míňame (Janči si už chutil na dobrú polievočku, ale ujo bol naposledy dosť nevrlý, tak som si povedala, že sem už našu partiu nezoberiem). Nad jazerom je pekný a čistý kemping, v ktorom sa zastavujeme na obednú prestávku. Zo šopského šalátu som bola sklamaná (veľa peňazí a málo muziky), no aspoň že polievky chlapcom chutili. Ešte kávička, koláčik od Vierky a ide sa smer Modranská dolina (skúsili sme nájsť aj bobriu hrádzu, ale lávka je zničená a tak sme radšej neriskovali úraz …). Cesta ubieha príjemne, žiadne veľké stúpanie, to príde až posledné cca 3 km od smerovníka „Dreváreň“. Popasujeme sa aj s ním a prichádzame na Čermákovú lúku. Voľné posedenie ako by čakalo na nás, takmer nikde nikoho. Rozložíme sa s poslednými zásobami, niektorí si idú nabrať vody do blízkej studničky, oddychujeme, medzi tým sa s nami rozlúči Janči, ktorý sa ponáhľa do nočnej. Sedí sa dobre, treba však pokračovať, už sa neviem dočkať môjho najobľúbenejšieho zjazdu v Malých Karpatoch – z Čermákovej lúky na Hubalovú, no najskôr ešte posledné metre stúpania, pekné  výhľady na kopec Gajdoš a už len poprajem všetkým nech si ten zjazd riadne užijú J. Na Hubalovej sa počkáme, ale nezdržíme sa, už sme tu dnes raz boli, pokračujeme smer Zochová chata, ale odbočíme do obory. Pristavíme sa ešte pri vodnej nádrži Fugelka, ktorú rekonštruujú a zjazdom po asfaltke prídeme opäť k Častej – Papierničke. Odtiaľ je to už len kúsok do cieľa, ešte posledné stúpanie pred Červeným kameňom a sme pri autách. Neodchádzame, len sa lúčime s Ivanom, ako zvyčajne ťahá nielen z Hlohovca, ale aj do Hlohovca po svojich (klobúk dolu), ostatní ideme na chvíľku do areálu hradu na kávičku, nanuk aj pivko, posedíme, oddychujeme … a postupne odchádzame J.

Ďakujem všetkým za účasť, verím, že sa im moja trasa páčila a užili si ju rovnako ako ja. Všade je krásne, ale na Malé Karpaty nedám dopustiť, milión ciest a chodníčkov, ktoré ešte chcem objavovať a verím, že niektorí pôjdu so mnou na moju akciu aj nabudúce, čaká nás opäť Častá, ale pôjdeme na druhú stranu Malých Karpát  – smer Orešanské sedlo J.