Akcia Predvianočná turistika

Krátky predvianočný výlet, únik od upratovania a pečenia

22.12.2019

Akcie sa zúčastnili: D. Fáziková, M. Farkašovská, J. Golier, V. Trajlínek, J. Ščibravý, D. Surovčík, Ľ. Kraic, M. Babišík, V. Galbavý, M. Modrovský a P. Rapant.

Naše potulovanie po Malých Karpatoch pokračovalo aj v tento víkend. V nedeľu 22.12. sme ako taký malý únik od upratovania a toho predvianočného zhonu volili opäť prechádzku po malokarpatskej prírode. Tentokrát to boli doliny a kopčeky v okolí Bukovej. Neboli to teda žiadne majestátne sedemstovky, ale pre predvianočné únikové potulovanie to bolo akurát.

Na trnavskej stanici som ráno stretol len Jančiho. Vo dvojici čakáme, či sa predsa len niekto nepridá. Odchod vlaku do Bukovej sa neúprosne blíži, no nikto neprichádza. Len zopár cyklistov. Tak nasadáme s dúfaním, že niekto pristúpi aspoň v Smoleniciach. Našťastie v Smoleniciach sa k nám pridá skupinka až deviatich turistov, ktorí sem prišli autami.

Na železničnej stanici v Bukovej všetci vystupujeme a vydávame sa po červenej značke smer Sokolské chaty. Terén je po včerajšom daždi blatistý, ale nevadí, hlavná vec, že sme opäť v prírode. Trochu sme sa cestou zarozprávali, takže vzniknuté dve skupiny na chvíľu nevedeli jedna o druhej. Pokrytie telefónnym signálom v doline Sokolských chát je nulové, takže začalo improvizovanie druhej skupiny, kadiaľ ďalej, ako dohnať prvú skupinu. Pretože ďalší cieľ zo Sokolských chát bol síce známy, ale cesta k nemu viedla viacerými spôsobmi.

Našťastie náhoda nás dala zase dohromady a v miestnom hostinci sme popri tekutom občerstvení prebrali aj ďalšiu našu trasu. Zo Sokolských chát smerujeme na Obulanské a Mikulčické kopanice. No ďaleko neprídeme. Pri prechádzaní okolo jednej z chát prijmeme pozvanie domácich na jeden kalíštek. Dokonca pani domáca pochádza z rovnakej dediny ako ja. Takže je o čom hovoriť. No čas je neúprosný, treba pokračovať v našej trase. Je to pomerne dosť do kopca a dá nám to riadne zabrať, ale už si strážime prvého a posledného v skupine.

Prichádzame na zelenú značku a tá nás dovedie tesne ku Farme pod Tŕstím. Na chvíľu sa zastavíme a užívame si pekné výhľady po okolí. Farma ponúka jazdenie na koni či v jazdiarni, alebo v prírode. Spoločnosť nám tu môžu robiť kozičky, ovečky, muflóny a iné zvieratá. My teraz na to nemáme čas, snáď inokedy. Užívame si na túto dobu pomerne pekné počasie. Je síce pod mrakom, ale po včerajšom daždi je bezvetrie a hlavne neprší. Nič viac nám netreba.

Pokračujeme po zelenej značke a tá nás dovedie dolu až do Bukovej. Hneď pri vstupe do dediny nás víta koncert unudených strážcov predzáhradiek, ktorí svojim štekotom dávajú jasne najavo, kto je tu pánom. Trochu ohučaní zakotvíme v miestnom hostinci U Štvrťáka, kde si odpočinieme a občerstvíme sa.

Ďalej pokračuje popri kostolíku Navštívenia panny Márie a miestnom cintoríne opäť do lesa. Urobíme si krátku odbočku k dvom krížom – obetiam 2. svetovej vojny. Zisťujeme, že aj tu ukončilo svoju životnú púť niekoľko mladých vojakov počas tejto nezmyselnej tragédie.

Následná cesta popri chatkách nás dovedie ku hlavnej ceste. Kúsok musíme ísť po nej. Nie je to bohviečo a sme radi, že onedlho pri Vítkovom mlyne opäť zamierime do hôr. Červená značka po Hrnčekovej doline nás dovedie k ojedinelému prírodnému útvaru – skalnému oknu. Tento zaujímavý geomorfologický úkaz vznikol mechanickým zvetrávaním podkladovej horniny. Skalné okienko nie je bohvieako veľké, ale na Malé Karpaty je úplne postačujúce.

Kúsok potom ešte vystúpame a dostávame sa na lúku.  Opúšťame červenú značku a pokračujeme po lúke. Onedlho prichádzame k značke žltej a tá nás už za neustáleho klesania dovedie do cieľa, na železničnú stanicu do Smoleníc. Ešte predtým sa zastavíme v reštaurácii U Sedliaka, kde akciu patrične zhodnotíme.

Podľa môjho merania sme prešli 16,2 km s prevýšením 670 m.

Hlavné ale je, že pri tom predvianočnom zhone sme si našli čas na chvíľu zastaviť sa, vypnúť trochu prestimulovanú myseľ a odtrhnúť sa od toho všetkého naháňania. No a hlavne dopriali sme si  duševnú očistu a relax. Veď hoci len krátky pobyt v týchto našich malých horách prináša bohatú zásobu tejto obnovy.