Akcia Semmering

Cyklotúra v okolí Semmeringu 8.8.2020

Akcie sa za MKCK zúčastnili: D. Fáziková, M. Farkašovská, V. Gubiová, B. a T. Ilavské, J. Lukačovičová, Ľ. a E. Kraicoví, D. Surovčík, J. Baránek, J. Ščibravý, I. Matkovčík, I. Buc, R. Miklošík a V. Trajlínek.

Ako hostia: M. Modrovský, M. Kupčík, F. Martinus s priateľkou Jankou, J. a B. Dudášoví, M. Pethoová a S. Macejka.

Bicyklovanie v Rakúsku má svoj osobitý šarm. Sú tu pekne vybudované cyklocesty popri rôznych riekach, riečkach, potokoch alebo kanáloch. Obdivovať rakúsky vidiek zo sedla bicykla na takýchto cestičkách je vskutku nezabudnuteľný zážitok. Veľakrát už akcie nášho klubu využili túto ponuku.

Vždy som túžil pobicyklovať sa nielen na rovine, ale aj v kopcoch, rakúskych kopcoch – v Alpách. Pozrieť si tenko osobitý kraj na vlastné oči a zo sedla bicykla – tak to by bolo niečo – prechádzalo mi mysľou veľakrát. Veď nie je treba chodiť niekam ďaleko až trebárs do Tirolska. Veď len toť kúsok za Viedňou sa nachádza najsevernejší výbežok alpského horstva, ktorý nie je o nič menej malebnejší ako jeho hlavná časť. Čo je podstatné, nie sú tam až také veľké výšky a dalo by sa to urobiť v rámci jedného dňa. Len si to dobre pripraviť.

Začali sme s manželkou s prípravou len tak opatrne pre dvoma rokmi. Najprv prieskumom popri riečkach: Pitten, Feistritz a Schwarza. Pri prieskume poslednej z nich sa nám pri dosiahnutí sedla Schlagl od Otterthalu zobrazila panoráma, ktorá ma posadila na zadok, na ktorú tak ľahko nezabudnem. Na lúkach sa pásli kravičky, nad nimi sa týčili prvé rakúske velikány. Zľava pohorie Rax s majestátnou Heukuppe, pod nimi sa kľukatila železnica s množstvami viaduktov a nad všetkým trónilo jeho veličenstvo Schneeberg.

Toto musím predstaviť raz aj mojím kamarátom v cykloklube – hneď mi preblyslo hlavou. Len ešte trochu z bližšieho pohľadu. Pri poslednom našom prieskume v oblasti Semmeringu padlo konečné rozhodnutie – dáme to do plánu našich klubových akcií. Konečný termín síce trochu posunula Korona, ale termín predsa len prišiel. Predpoveď počasia bola priaznivá – ide sa.

Plán bol jednoduchý: štart v Neunkirchene, odtiaľ sa trochu rozcvičíme popri riečke Schwarza po Gloggnitz. Potom výšľap na Semmering, ďalej po horách až po Reichenau. A nakoniec opäť popri Shwarze cez Gloggnitz späť do Neunkirchenu.

Je sobota 8.8.2020, Deň „D“. Stretávame sa krátko pred deviatou hodinou v Neunkirchene na parkovisku pri Landesklinikum a niektorí na parkovisku o jeden plot ďalej (také sú už niekedy navigácie v autách). Ale nevadí, hlavne, že sme pospolu a môžeme vyraziť. Božka s Táňou hlásia (kvôli situácii v Petržalke) zdržanie cez pol hodiny. Tak sa dohodneme, že nás dohonia na trase.

Je nás na štarte 21 a dať do pohybu takúto masu cyklistov aj niečo trvá. Ale nakoniec po štartovnom fote s malým oneskorením rozbieha sa náš mini pelotón na trasu. Preštrikujeme sa cez stred mesta. Nezastavujeme sa tu, nechávame to až cestou naspäť. Aj tak je tu veľa ľudí, sú tu nejaké trhy.

Za centrom sa napájame na Schwarzatal Radroute a tá nás popri Werkskanáli privedie ku samotnej rieke Schwarza.

Príjemná cyklocestička, pri ktorej môžeme obdivovať umelo postavené vodné kaskády, nás dovedie do Gloggnitzu. Tu má neuveriteľnú smolu Jožko Baránek, ktorému sa odtrhne zadný prehadzovač. Aj napriek pomoci v blízkom servise, je jeho prehadzovač nefunkčný. Jeho cesta sa tu bohužiaľ končí. Po skrátení reťaze na jeden prevod mieri späť k autu do Neunkirchenu. Jeden nám teda odbudol, ale dvaja nám pribudli, lebo nás práve dobiehajú Božka s Táňou.

Slniečko už začína pripekať. Opúšťame Gloggnitz a smerujeme na Aue a Schottwien. Potiaľto je to so stúpaním ešte OK. Ale od Schottwienu po Semmering nás na desiatich kilometroch čaká prekonať 570 výškových metrov. To náš pelotón poriadne porozťahuje a nakoniec Božka s Táňou sa obracajú s cieľom počkať nás v Breitensteine. Je to na našej trase.

My ostatní sa v rámci svojich síl boríme s týmto stúpaním. Máme to však servírované aj s krásnymi výhľadmi na Schneeberg a údolie pod ním. Malé občerstvenie si doprajeme v pútnickom mieste Maria Schutz a to nás naštartuje dokončiť túto časť etapy. Stretávame sa v centre Semmeringu, kde si pri kruhovom objazde urobíme vrcholové foto.

Semmering je popri lyžiarskom stredisku aj kúpeľné mestečko, takže je tu vybudovaných veľa hotelov a penziónov. Lanovku teraz v lete využívajú bikeri na uskutočnenie svojich krkolomných zjazdov.

Je už pokročilý čas obeda. Zakotvíme v reštaurácii Sonnblick. Tu nás dobiehajú aj poslední členovia pelotónu. Každý si dopraje niečo podľa svojej chuti. Občerstvenie bolo už u niektorých naozaj potrebné. Sme vo výške 1034 m.

Pokračujeme ďalej na našej trase k vyhliadke 20 schilling blick. Po asi kilometrovom klesaní odbočujeme z asfaltky a cca po kilometri lesnou cestou sa dostávame k tomuto známemu vyhliadkovému bodu. Máme tu servírované výhľady po malebnej krajine, ktorá ma tak očarila už pred dvoma rokmi.

Výhľady nás čakajú ešte aj ďalej, len si treba ku nim prísť. Spúšťame sa teda dolu do Breitensteinu. Božka s Táňou posielajú SMS-ku, že už išli k autu do Neunkirchenu.

Tak pokračuje naša dvadsiatka ďalej, teraz na sedlo Orthof. Ideme krásnou tiesňavou. Stúpanie sa zväčšuje. Tabuľka pri ceste nás informuje o sklone. Má číslicu 23%. Našťastie bola z toho len štrnástka. Ale aj tak to spôsobí, že na trojkilometrovom stúpaní sa náš pelotón poriadne natiahne.

Toto bolo však už posledné stúpanie dnešného dňa. Za odmenu si užívame 10-kilometrový zjazd do Reichenau, ktorý je servírovaný aj s neskutočnými panorámami tejto časti pohoria opäť s majestátnym Schneebergom. Tentokrát bol už veľmi blízko.

Stroviť posledné zážitky mienime v záhradnej reštaurácii v Reichenau pri dobrej kávičke. Blíži sa už pomaly večer. Je čas pobrať sa na poslednú časť etapy. Postará sa o to opäť riečka Schwarza, respektíve cyklocesta popri nej. O chvíľu už prichádzame po nej do Gloggnitzu a napájame sa na cestičku z rána. Tá nás teraz v pohode dovedie späť do Neunkirchenu.

Prichádzame na námestie. Je pekný podvečer, trhy už skončili, budovy sú ešte pekne osvietené od slnka. Je čas ešte na rozlúčkové foto.

Keďže je už takmer 8 hodín večer, je nám ľúto, že musíme odmietnuť pozvanie od slovenského majiteľa miestnej kaviarne Stadtcafe, ktorý je rád, že počuje zase slovenčinu. Pri našom počte by to bolo zdržanie minimálne hodinu. No a my po zbalení bicyklov máme domov na Slovensko ešte dva a pol až tri hodiny cesty autom.

Lúčime sa. Je neskoro večer. Kilometrov a výškových metrov bolo veľa. Veľa však bolo aj zážitkov na našej trase.

Táto sa vyznačovala pokojnou atmosférou popri rieke Schwarza, ale hlavne nezabudnuteľnými panorámami v horách, za ktorými sme si museli niečo aj vyšliapať. Ale taká je cyklistika v kopcoch. Je tvrdá, ale spravodlivá. Tentokrát sme si to všetko užívali spolu v dobrej cyklopartii.

Som nesmierne rád, že som mohol túto krajinu predstaviť aj svojim priateľom a že tento adrenalín nefalšovaného cyklošťastia som si mohol užívať teraz spolu s nimi.

Verím, že rakúske hory ešte viackrát cyklisticky navštívime.

Štatistika: dĺžka trasy – 76 km; prevýšenie – 930 m; max. stúpanie – 14%; max. výška – 1034 m.