Akcia Roháče 12.9. až 19.9.

Západné Tatry – Roháče 12.9.- 19.9.2011

Za MKCK sa akcie zúčastnili: P. Herceg, V. Naď, B. Ilavská, H. Gurínová, O. Stríž, Ľ. Slaný, J. Michalec, M. Šuga,.

Ako hostia: F. Martinus, H. Strížová, Hronský

Pondelok -12.9.

Pred chatou Primulou sa o 15.00 hod. stretli 3 posádky na autách, (10 ľudí) po krátkom zvítaní sme sa ubytovali na chate a urobili sme si spoločnú (a tiež poslednú spoločnú) kratšiu túru náučným chodníkom po okolí.

Utorok – 13.9.

Ráno o 6:30 sme 4 turisti (Paľo, Vlado, Hela, Boža) nastúpili do objednaného mikrobusu, ktorý nás vyviezol na Huty, odkiaľ sme šliapali podľa plánu po červenej zn. na Sivý vrch. Tam už slnko zalialo doliny, inverzia bola iba na Oravskej strane. Ďalej hrebeňom cez sedlo Pálenica na Brestovú a Salatín, stále za krásneho počasia. Akurát trochu fúkal vietor, ale ten v tých výškach vie byť aj omnoho rýchlejší. Už sme stretávali aj prvých turistov, všetkých v protismere. Pod Salatínom sme sa už museli najesť a posilniť, čakali nás ešte Skriniarky – krkolomné zrázy a reťaze, bez ktorých sa to prejsť nedá. Tie sme šťastlivo prešli, zišli sme do Baníkovského sedla návrh, že ešte vybehneme na Baníkov bol rezolútne zamietnutý a nekonečne dlhou, kamenistou dolinou Zadná Spálená cez Adamcuľu (Roháčske plesá a Tatliakovu chatu sme si nechali na ďalšie dni) sme sa už za tmy – mali sme čelovky – vrátili na chatu. Túra nám trvala 13.hod. Na chate nás už čakal táborák, ktorý zapálila naša druhá skupina, tí si urobili kratšiu túru – vyšliapali si na Roháčske plesá a boli tiež nadšení krásou Roháčov. Veselo bolo pri ohni, Ondrejov ríbezliak a klobásy nám chutili ako ešte nikdy, aj Hela už zabudla na to, ako po túre úplne vyčerpaná povedala, že s Paľom už v živote nikdy nikam nepôjde.

Streda -14.9.

Ráno Boža odišla domov, čakalo ju od štvrtka Albánsko, takže naša trojčlenná skupina vyrazila na trochu ľahšiu túru, zelenou značkou strmým stúpaním na Osobitú, ktorej vrchol je pre turistov z dôvodu ochrany uzavretý, opäť za krásneho a teplého počasia. Po občerstvení sme pokračovali pásmom lesa na Lúčnu a Lúčne sedlo, po ceste sme sa pásli na brusniciach, ktoré ešte neboli celkom obraté. Niečo sme nechali aj pre mackov, ktorých sa tam dosť vyskytuje a aj sme ich plašili zvončekom a píšťalkou. Pokračovali sme cez Zadnú Látanú dlhou Látanou dolinou , kde nás na záver 8 hod. túry trochu pokropil dážď. Ale pri dobrých bryndzákoch a kapustnice na chate Zverovka sme aj zabudli, že sme zmokli. Druhá skupina robila túry v okolí , navštívili v Zuberci Múzeum Oravskej dediny a doliny v okolí Oravíc. Táborák sme už nerobili, – bolo napršané.

Štvrtok -15.9.

Keďže bol cirkevný sviatok, tak časť turistov zasvätila deň návšteve kostola a vecí s tým spojených, naša trojka sme sa vybrali Látanou dolinou, ktorou sme sa včera vracali do sedla Zábrať, žltou značkou na Rákoň a ďalej pekným hrebeňom na Volovec, kde sme mali dohodnutú stretávku s Michalcom a Šugom, ktorí si zvolili inú alternatívu výstupu. Na Volovci sme spolu vychutnávali slniečko, pekné výhľady na hrebeň Vysokých Tatier, aj na Poľské Tatry a krásne doliny s horskými plesami. Hoci končiare Ostrého Roháča a Plačlivého neboli tak veľmi vzdialené, skupina rozhodla o zostupe do sedla Zábrať a zelenou značkou na Tatliakovu chatu, kde dobre padol horec a pivko. A potom dolu na chatu a spoločné posedenie pri pive, kde sme vyhodnotili prvú časť celej turistickej akcie ako vydarenú.

Piatok -16.9.

Ráno väčšia časť skupiny (6 turistov) odišla domov, tak ako mali naplánované, naša trojica (Michalec, Hela a ja) + F.Martinus sme zostali .a presedlali sme z pešej turistiky na bicykle (zobrali sme si ich sem so sebou), Ferino si robil pešiu turistiku. Stále krásne počasie nám núkalo viac možností, rozhodli sme sa pre cyklistiku cez pár kopcov do Oravíc, kde sme sa v prírodnom kúpalisku dobre zrelaxovali a navečer znovu šliapali späť na Primulu.

Sobota -17.9

Zvolili sme kombináciu cyklo a peši – bikom na Tatliakovu chatu (70 min. stúpanie 10 – 12%), cestou hore sme obehli hádam 150 peších turistov, na chate sme nechali bicykle, nasledovala pešia turistika na Roháčske plesá (opäť gýčové počasie), relax na plesách, cesta späť na Tatliačku, a bikom krásny zjazd na chatu.

Nedeľa -18.9.

Rozhodli sme sa, že pôjdeme autom do Oravíc, odtiaľ sme sa pešo Suchou dolinou dostali do krásnych tiesňav Juráňovej doliny – po ceste sme objavili na kraji lesa čerstvo zabitú veľkú jelenicu (mala vyvrhnuté vnútornosti) – a cez Bobroveckú dolinu späť do Oravíc. Tam sme si dali chutný kotlíkový guláš, zapadli na kúpalisko a do večera sme oddychovali vo vode a na slnku. Večer sme sa ešte zastavili na chutný fazuľový guláš v Zuberci , na chate to zaliali pivom a spali sme ako sardinky v oleji.

Pondelok-19.9.

Ráno sme zbalili veci, naložili bicykle a vyštartovali domov plní nezabudnuteľných dojmov a zážitkov.

Táto akcia mala iba jednu chybu – nerástli hríby, nabudúce to naplánujem vtedy, keď bude aspoň týždeň pršať, síce hríby pôjdu, ale budeme mať upršanú turistiku.