Akcia Horné Považie 18.5.

Akcie sa za MKCK zúčastnili: P. Herceg, V. Oravec, D. Fáziková, V. Naď, D. Surovčík, E. a Ľ. Kraicoví.

Hoci predpoveď počasia posledných dní nijako nenaznačovala cyklisticky prívetivé počasie, predsa sa našlo 7 odvážnych cyklistov (5 cyklistov a 2 cyklistky), aby sa popasovali s týmito nástrahami, ale hlavne aby spoznali prekrásny kraj Strážovských vrchov a Podskalského Roháča. V skupinke s nami bol aj náš guru na počasie Paľo Herceg, tak tu bola oprávnená šanca, že nám to s tým počasím vyjde. A aj vyšlo. Ale poďme pekne po poriadku.

Ráno nasadáme do áut tri posádky a šírujeme si to po diaľnici smerom na Ilavu. V okolí Piešťan sa obloha zatiahne neuveriteľne sivou farbou, z ktorej nemilosrdne padajú zlovestné dažďové kvapky. Panebože, do čoho to vlastne ideme premieľa sa nám momentálne hlavou. Ale ako sa blížime viac a viac na sever, počasie sa vylepšuje, až nakoniec v Ilave vystupujeme z auta do sucha. Je síce zamračené, ale sem-tam sa na oblohe zjaví malý modrý fliačik nefalšovaného neba.

To nám dodá na odhodlaní. Rýchlo nachystáme bicykle, občerstvíme sa sladkou pochúťkou od Dušana a dáme si aj niečo na „zahriatie“ a poď ho na cestu. Navigujeme sa presne podľa pokynov nášho garanta (momentálne nehrajúceho kapitána Stana Studeného), ktorý zo zdravotných dôvodov sedí doma a drží nám palce.

Rýchlo sa vymotáme z Ilavy a smerujeme po hlavnej ceste 61-tke smerom na sever. Túto však pred Tunežicami opúšťame a bicyklujeme po vedľajších cestách poza cementáreň v Ladcoch, cez Podhorie, Hložu do Beluše. Tu zase nabehneme na hlavnú, ale za Visolajami ju opúšťame definitívne a smerujeme po pokojných cestičkách do prírody. Tá je priam ukážkovo gýčová. Neuveriteľne svieže, zelené lesy sú nám sprievodcom po cestičkách pri prechádzaní dedinkami Dolný Lieskov, Tŕstie, Podskalie. Pri príchode do Podskalia zvon práve ohlasuje koniec nedeľnej svätej omše, to v dedine znamená, že krčma je otvorená. Dobre nám tu padne krátka zastávka na občerstvenie.

Ďalej pokračujeme po žltej cykloceste ku kaplnke svätej Heleny postavenej ešte v roku 1728. Cesta dá riadne zabrať, ale po príchode k nej nám zostanú ovisnuté sánky. Predstaví sa nám krásna panoráma s kaplnkou v popredí a s majestátnym skalnatým Podskalským roháčom v pozadí. No pohľad ako do kalendára. Žltá cyklocesta nás popri rekreačnom zariadení Chachaland dovedie popod masív Zákopčia. Cesta popri riečke Zákopčianka nás dovedie do dedinky Ďurďové. Za dedinou šliapeme zase do kopca, ale príroda je prekrásna a čo je hlavné, stále sme suchí. Nastáva krásny zjazd cez Briestenné do Pružiny. Tu odbočujeme doľava smerom na Predhorie. Cesta je zase do kopca, našťastie v Predhorí je otvorená Pizzeria pod Orechom, tak veľmi uvítame dlhšiu zastávky na obed.

Po dobrom obede sa necháme hýčkať zjazdom cez prekrásnu a momentálne aj slnkom vysvietenú Radotínsku dolinu. No proste nádhera. Nikto nešetrí superlatívmi.

Na križovatke Riedka odbočujeme doľava smerom na Mojtín. Nasleduje mierne stúpanie. Ale je to po peknej asfaltke, takže pohoda. Za Uhliskami je tu malá kaplnka, pri ktorej sa krátko zastavíme na jedno malebné foto. Asfaltová cesta odtiaľto smeruje inam. Nás čaká skalnatý technický terén s niekedy až 19% stúpaním, takže nehanbíme sa a tlačíme naše tátoše. Po chvíli prídeme k odbočke smerujúcej ku jaskynke Svätého Jozefa, kúsok pred Mojtínom.

V roku 1850 žilo v Mojtíne 515 katolíkov a títo, keďže nemali vlastný kostol, museli chodiť na bohoslužby až do niekoľko kilometrov vzdialenej Pružiny. S cieľom uľahčiť Mojtínčanom v dochádzke na bohoslužby, vysvätil v roku 1855 kňaz Štefan Závodník jaskyňu v Zraze, kde dal preniesť aj kamenný oltár a sochy svätcov a tu potom slúžil sväté omše. Chvíľku v jaskyni porozjímame aj my, no ale keďže začína drobne mrholiť, pokračujeme ďalej. V Mojtíne, ktorý je už blízko, a keďže máme dosiahnutú výšku cez 600 m, nás čaká dlhočizný zjazd do Beluše spestrený krátkou tiesňavou zvanou Balušské vráta. Samozrejme, že už neprší.

Z Beluše do Ilavy to už nie je ďaleko, tak po 61-tke to valíme do cieľa. Na železničnú stanicu prichádzame krátko pred 17-tou hodinou.

Sme neuveriteľne spokojní a šťastní, že sme prežili nádhernú cyklojazdu v lone pre nás ešte nepoznanej prírody a za takého, na momentálne pomery priaznivého počasia. Takže, kto zaváhal, ten sa ochudobnil o ozaj vskutku pekný cyklozážitok.